Świat nieustannie się zmienia, a wraz z nim zmienia się rynek pracy. Zawody, które były wykonywane przez naszych dziadków, takie jak druciarz, garncarz, czy klucznik, odchodzą w zapomnienie. Z drugiej strony wciąż powstają nowe zawody, o których do niedawna nikt jeszcze nie słyszał. Jest to naturalny proces. Wraz z postępem technologicznym zmieniają się potrzeby ludzi i potrzeby rynku. Jednym z przykładów zawodu przyszłości może być analityk sprzedaży.
Wzrost sprzedaży jest głównym celem każdej firmy, która prowadzi działalność sprzedażową. Żyjemy w czasach, gdzie zwykła reklama nie wystarczy, jeśli chcemy osiągnąć naprawdę dobre wyniki. Potrzeba wyspecjalizowanych analityków, którzy na podstawie historycznych danych ze sprzedaży, przewidzą jakiego zbytu naszych produktów, należy się spodziewać w najbliższym czasie. Takie informacje pozwolą przygotować strategię działania. Dobry analityk jest w stanie zasymulować jak nasze działania wpłyną na wielkość sprzedaży, dzięki temu zarząd będzie mógł podjąć optymalną decyzję.
Strategię, która przy jak najniższych kosztach da nam maksymalne zyski. Oczywiście analityk sprzedaży to tylko jedna, z dziesiątek osób, odpowiedzialnych za sukces finansowy przedsiębiorstwa. Specjalizacje analityków i metody ich działania są zróżnicowane. Możemy się przykładowo spotkać z analitykami internetowymi, którzy badają zachowanie się klientów w sklepach internetowych. Dzięki nowoczesnym systemom jest to jak najbardziej możliwe. Analityk ma możliwość zapoznania się ze schematem po jakim poruszaliśmy się po wirtualnych półkach analizowanego sklepu.
Na podstawie tego może wyciągnąć wnioski i zaproponować przełożonym zmiany, które przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności platformy sprzedażowej w oczach klientów. Ważne jest też dopasowanie reklam pojawiających się na ekranach potencjalnych klientów, podczas przeglądania przez nich innych stron internetowych. Jeśli dla każdego użytkownika będą wyświetlane indywidualnie dobrane reklamy, zwiększa się szansa na to, że użytkownik zainteresuje się promowanym produktem.
Wzrost zainteresowania przekłada się bezpośrednio na klikanie w bannery i sprzedaż reklamowanych artykułów. Jednak sprzedaż nie odbywa się jedynie kanałami online.Warto pamiętać o tych tradycyjnych. Wielkie sieci handlowe, posiadające setki swoich stacjonarnych placówek, również tworzą miejsca pracy w nietypowych zawodach.
Jednym z takich zawodów jest merchandiser co to za praca?
Jest to osoba, która ma za zadanie rozłożyć towar na sklepowe półki. Może się to wydawać banalnym zadaniem, jednak w rzeczywistości należy przestrzegać wielu reguł. Wszystko po to, by wystawiony towar wyglądał atrakcyjnie, przykuwał uwagę i zachęcał do większych zakupów. Dobry merchandiser stosuje wiele tricków, które przekładają się na wzrost sprzedaży w marketach.
Niekiedy nie są to do końca etyczne działania. Podstawą działania każdej osoby zawodowo wykładającej towar, jest takie jego rozmieszczenie, aby podczas swojej podróży po sklepie klient kupił więcej niż zamierzał. Przykładowo, umieszczając batoniki zaraz obok pieluch dla niemowląt sprawiamy, że młoda mama z większym prawdopodobieństwem włoży do swojego koszyka coś słodkiego. Taka sama zależność zachodzi przy półce z alkoholami- to właśnie to miejsce najczęściej jest wybierane jako sąsiedztwo dla prezerwatyw.
Innym sposobem na wzrost sprzedaży, praktykowanym chętnie przez duże dyskonty, jest okresowa zmiana rozkładu asortymentu. Niektórzy klienci przychodzą często do jakiegoś marketu, kierują się prosto do miejsca, gdzie znajdować się powinno sojowe mleko, a tam… piwa kraftowe. Jest to celowy zabieg sklepów. Dzięki temu klienci są zmuszeni do poszukiwań artykułu po który przyszli. Przy okazji szukania tego produktu mijają inne, atrakcyjnie wyglądające półki, co znacząco zwiększa prawdopodobieństwo, że ich zakupy będą ostatecznie większe niż to sobie założyli wchodząc do sklepu.
W sklepach odzieżowych możemy zetknąć się z tzw. visual merchandiserem. Jego zadaniem jest wyeksponowanie dostępnych produktów, w taki sposób, by przyciągały wzrok klientów. To właśnie do ich obowiązków należy stylizacja manekinów; łączenie kolorów i krojów tak, by wyglądały modnie i atrakcyjnie.
Odpowiednia dekoracja sklepu i ekspozycja nowej kolekcji sprawia , że klienci coraz liczniej odwiedzają sklep oraz robią w nim zakupy na coraz większe sumy. Dobry merchandiser jest nieoceniony, potrafi w znacznym stopniu zwiększyć obroty sklepu. Dzięki jego pracy klient zrobi większe zakupy dziś, a jutro wróci po kolejne.